Voor het eerst heb ik een groepje voor de Clever Kids-training dat alleen uit meisjes bestaat.(Klik hier voor inhoudelijke informatie over de training). Allemaal groep 5 of 6. Dat geeft een andere dynamiek. Ze zijn wat meer geneigd te praten en te vertellen, maken sneller contact met elkaar. Ik vertel wat over mezelf, personen en dingen die bij mij horen en die ik in een mindmap teken, als voorbeeld van hoe ze dadelijk zelf aan de slag gaan.
Vast onderdeel dat ook langskomt is hoogbegaafdheid, wat betekent het, hoe ervaren zij het. Er komen allerlei ervaringen naar voren die ik hier met jullie deel.
Zoals jullie zien geven ze allemaal heel duidelijk aan dat versnellen hun heel fijn lijkt (ze hebben er allemaal over nagedacht), maar dat sociale motieven hen tegenhouden. Dat vind ik een interessant gegeven, iets om over na te denken. Of versnellen een wenselijke optie is, moet voor ieder kind apart bekeken worden. De sociale impact van een groep doorschuiven speelt daarbij natuurlijk een heel belangrijke rol. Voor sommigen wordt ervoor gekozen om bepaalde vakken te versnellen zodat ze voor het overige nog in hun eigen groep kunnen blijven. Als bijvoorbeeld rekenen in een groep hoger gevolgd wordt, heeft het kind de gelegenheid om een indruk te krijgen van de kinderen daar. Of je dan ook doorhebt of je daar vriendinnen zou kunnen krijgen? Ik ga het navragen bij de meiden.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten