woensdag 16 januari 2013

PlusKlusKlas: De kracht van water




De tweede dag PlusKlusKlas, we hadden er allemaal weer zin in. De kinderen kwamen al anders binnen dan de vorige keer, het is niet nieuw meer en ze weten een beetje wat ze kunnen verwachten. Dat betekent dat de een zich meteen op het monsterspelletje van vorige keer stort en de ander zich vrij genoeg voelt om te bekijken wat er allemaal in de kasten te vinden is. De vorige keer meldde een moeder het al: normaal klampt haar zoon zich aan haar vast als de school begint, nu gaat hij meteen aan de slag met wat hij allemaal ziet. Een andere jongen gaat zo op in zijn bezigheden dat hij geen aandacht meer kan opbrengen voor het gedag zeggen van zijn moeder, zijn dag is begonnen.
Nu alle kinderen zich vrijer voelen, merken we dat leeftijd nauwelijks een rol speelt. Dat is fijn in zo'n klein groepje.

Vandaag wordt ook nieuw constructiemateriaal uitgeprobeerd:  laQ (spreek uit ‘la kjou’).  Kleine bouwelementjes die je een beetje moet leren kennen en die daarna eindeloze mogelijkheden bieden, zowel in het platte vlak als in 3D. Omdat het niet meteen makkelijk was, dreigde een jongen af te haken, maar gelukkig was hij met een beetje hulp te motiveren om zijn dino af te maken.

Terwijl er twee gefocust waren op hun bouwsel, was de derde een spel aan het spelen waarbij hij met stoelen een ingenieuze verplaatsingstechniek toepaste, een soort parcours met een eindlanding. Wij konden precies volgen wat er gebeurde want tijdens het spelen vertelde hij dat voortdurend hardop. Interessante bewegingen deed hij nog eens, nu ‘in de herhaling’: in slow motion bewoog hij zijn lijf naar het eindpunt. Geweldig om te zien.
De volgende deel van de ochtend hebben we besteed aan proefjes met water. Een zak vol zware stenen is behoorlijk moeilijk te tillen, probeer je het daarna in een bak met water op te tillen dan hoef je ineens veel minder je best te doen en lijken de stenen lichter.  Hoe kan dat? Het water duwt terug. Daar willen we meer van weten. Klei in de vorm van een balletje zinkt, maar als je er een bootje van maakt blijft het drijven, zagen we toen we dat uitprobeerden. Het water heeft dan meer oppervlakte om terug te duwen  en het bootje is dan licht genoeg. Daarna is het natuurlijk leuk om het bootje weer te verzwaren met knikkers en te kijken wanneer het zinkt.

We hadden nog een extra proef, ter plekke bedacht: we vullen een bakje met sneeuw en laten dat smelten. Is het niveau van het water dan hoger of lager dan dat van de sneeuw? Ze doen tegenstrijdige voorspellingen. Het water zal hoger staan omdat een vlok uit heel veel kleine deeltjes bestaat en als dat allemaal water wordt, wordt het meer. De ander verwacht dat het minder wordt. De kinderen werden opgehaald voor de sneeuw gesmolten was. De juffen hebben plakkertjes geplakt tot waar de sneeuw en tot waar het water kwam. We verklappen de uitkomst nog niet, we gaan het volgende week zien! Voor meer foto's klik hier.

De PlusKlusKlas is een initiatief om jonge kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong passend onderwijs te bieden. Klik voor praktische informatie over de PlusKlusKlas





Geen opmerkingen:

Een reactie posten