Vijfde bijeenkomst van de training voor hoogbegaafde kinderen bij Kolibrie Kindercoaching (www.kolibrie-kindercoaching.nl).
Vandaag hebben we een redelijk rustig programma. We maken een koppeling naar wat we vorige keer besproken hebben. Waar ging het ook al weer over: groeigedachten en gevangenisgedachten. Bij de groeigedachten voel je je fijn en ben je vrij, bij de gevangenisgedachten zit je vast en zie je geen uitweg. Voor deze keer heb ik een afbeelding gemaakt waarin de groei en de gevangenis verbeeld zijn, met daarbij voorbeelden van bijbehorende gedachten). Via een paar Opkikker-kaartjes oefenen we het ombouwen van gevangenis naar groeigedachten.
Het begint duidelijk te worden en herkenbaar. Als ik zeg dat als het nu regent het straks droog zal zijn, roept er één “hé, dat is een groeigedachte”.
Ik vertel dat je sommige gedachten niet wilt vertellen. Speciaal daarvoor heb ik een doos gemaakt die niet meer open kan. Er zit bovenin een ‘spaarpotgat’. “Wil je dat we geld voor je gaan ophalen en een sponsorloop gaan doen?”. Nee, ik bied aan dat zij op een papiertje hun vervelendste gevangenisgedachte mogen opschrijven en vervolgens posten in de doos. Daar zit hij voorgoed in, ik kan er niet meer bij en zal dus ook nooit weten wat erop staat. Ik vond het een beetje spannend, maar dat zien ze wel zitten. Hand om hun papier zodat niemand ziet wat er komt te staan, posten, leuk! Ze krijgen een nieuw doosje voor hun eigen groeigedachte, ze mogen het zelf versieren.
De bomen met in de wortels de ontwikkelpunten geschreven worden afgemaakt. De jongen die vorige keer afhaakte gaat met frisse moed een nieuwe maken. Als je je best doet wordt alles leuker.
Belangrijk onderdeel: kies een ding waarin je wilt groeien en maak daar een leerweggetje voor, zoals we eerder voor je personage gedaan hebben. Met ieder kind praat ik er even over, geef wat mogelijkheden. Ik ben trots als ik zie hoe ze dit uiteindelijk uitvoeren. Ze onderscheiden heel goed dat er verschillende fasen zijn in het proces.
Niveau 0 is het niveau dat je de vaardigheid nog helemaal niet beheerst, hoe ziet dat er eigenlijk uit? Via verschillende trapjes van steeds beter beheersen kom je op het gewenste niveau uit. Zo zijn ze zomaar analytisch aan het denken.
Op welk niveau zit je nu, en hoe kun je de vaardigheid zo oefenen dat je een treedje hoger komt? Erover nadenken heeft al effect, ze krijgen inzicht in het proces.
Kijken of we ook op uitvoeringsniveau kunnen komen!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten