Onderweg in de auto wordt bijvoorbeeld het dashboard bestudeerd. Daar is klokje dat de temperatuur aangeeft en die blijkt onderweg regelmatig te veranderen (variërend van 1 tot 6 graden). Sommige kinderen kennen de weg naar Rotterdam goed, ze weten bijvoorbeeld precies waar hun vader werkt. Leuk om gesprekjes onderling te kunnen horen, van de wens om boer te zijn en hoe die zijn geld verdient, tot het ontstaan van het eerste leven op aarde.
Vanuit de parkeergarage (grapje: "wat een saai museum is dit") lopen we richting het museum. Als we binnen zijn, gaan we eerst wat eten. Sommigen hebben drang om te spelen en te klimmen. We beloven dat dat mag als we boven in het Professor Plons-deel zijn.
Boven is het zo ingericht dat je vooral heel veel kunt doen. Er is een zeilboot waar je in kan en de zeilen bedienen, je kunt touwen knopen en wind veroorzaken door een propeller in beweging te brengen. In de onderzoeksboot van Professor Plons kun je zelf aan het roer staan en je koers bepalen. Er zijn zwemvesten om het allemaal nog echter te maken. In de boot wordt opgemerkt dat we natuurlijk niet met 'muis en man' moeten zinken.
Er is een groot buitenterras dat echt super goed ingericht is voor kinderen en gericht op het thema vervoer op zee. Wanneer leren kinderen (of wie dan ook) het meest? Als er betrokkenheid is. En die zagen we. Het was heerlijk om alle kinderen zo hard aan het werk te zien. Sjouwen met lading, lading inscannen en rubriceren, ze werkten ook allemaal samen aan het project. Ieder had zijn eigen rol in het geheel, soms werden er andere kinderen bij betrokken.
Dit zijn kinderen die soms diep denken, maar vooral ook kinderen, dat zagen we deze ochtend. Het was moeilijk stoppen en weggaan, wij hadden daar zo een hele dag zinnig door kunnen brengen!
Voor een indruk: Véél foto's
Informatie over Kolibrie KinderCoaching, initiatiefnemer van de PlusKlusKlas
Geen opmerkingen:
Een reactie posten