zaterdag 15 december 2012


PlusKlusKlas inloopmiddag

Een inspirerend idee: onderwijs bieden dat uitdaagt tot nieuwe ideeën, dat oproept tot eigen leervragen, onderwijs dat hoogbegaafde kinderen uitnodigt om verder te kijken dan de reken- en spellingmethode op school. Samen met Elly van Leeuwen besprak ik dit idee, we besloten dat het een goed idee was dat we echt gingen uitvoeren: de PlusKlusKlas.


We gingen het concreet maken, en zie daar: 11 december waren wij druk bezig om een mooi groot lokaal in te richten voor een inloopmiddag van die PlusKlusKlas op woensdag 12 december. We sopten vensterbanken en vloer. Al het speelgoed dat zich in de loop van de tijd bij mij in de gang verzameld had en nu hiernaartoe getransporteerd vond een goed plekje. We zetten kleutermeubilair zo neer dat het praktisch en gezellig was. We legden de nieuwe vloerkleedjes neer onder dozen met blokken, lego en playmobil. We reden naar de printshop en haalden shirts met ons logo op. We waren er helemaal klaar voor.

Op de inloopmiddag zelf was het lokaal al gauw vol met ouders, kinderen en persoonlijk geïnteresseerden. Zo vol dat het geen doen bleek om iedere ouder één op één persoonlijk aan te spreken en te vertellen wat de PlusKlusKlas in ging houden. Daarom centraal voor iedereen ter plekke een verhaal verteld over onze bedoelingen, achtergrond en praktische zaken.
Het was goed om te zien dat de materialen die we gekozen hadden goed aansloegen, kinderen vonden allemaal iets wat ze wilden doen, er ontstond interactie met elkaar en gedreven spel.

Lekker aan de slag. 
Elly aan het klaarzetten.
Persoonlijke favoriet:
tandwielen bouwen.
De containers zijn gevuld en vervoerd.


Het was fijn dat de opkomst groot was. Maar het was ook dubbel, omdat de ouders die er waren allemaal ergens tegenaan lopen op school. Ik weet dat het soms zo werkt maar vind het toch iedere keer weer schokkend om te horen dat het zover komt dat een kind van vier jaar niet meer naar school wil. Dat er soms wel aanpassingen bedacht worden maar dat ouders die thuis mogen invullen in plaats van dat school daar zelf een rol in speelt.
Tegelijkertijd snap ik ook de andere kant, de weerbarstige praktijk van grote groepen met allerlei niveaus en gedrag daarbinnen. En het feit dat er te weinig kennis is over hoogbegaafdheid om er adequaat op te reageren. Ik hoop dat de PlusKlusKlas voor een aantal kinderen iets kan oplossen en dat we duidelijk kunnen maken dat werken buiten het standaardcurriculum deze kinderen de mogelijkheid geeft om hun hersenen te gebruiken op een manier die bij hen past en de uitdaging te geven die je als leerkracht zoekt.
We gaan het zien.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten