Hieronder kunt u lezen hoe de bijeenkomst verliep:
De vier jongens zijn gaan zitten en ontdekken dat ze toevallig precies zo zitten in de volgorde waarin ik hun namen heb opgeschreven op het ‘bord’. We bespreken wat ze al weten van elkaar, het blijkt dat ze alle vier hetzelfde instrument bespelen.
Vraag: weten jullie wat we gaan doen? Een van hen herinnert zich iets over een personage. De anderen weten niet wat dat is, we praten erover met wat voorbeelden, een van de voorbeelden is een onzichtbaar personage dat… Oh nee, het mag geen onzichtbaar personage zijn want we gaan hem ook maken en iets wat onzichtbaar is zie je niet. Dat is nu het leuke van met hoogbegaafde kinderen werken: ze bedenken allemaal manieren waarop je toch op de een of andere manier zichtbaar kan maken dat er toch iemand is (platte plek in het gras, silhouet, dat je een stuk van een boom niet ziet omdat er toch iemand voor staat, ze brachten elkaar op ideeën).
We hebben het over leren gehad en slim zijn, goed zijn in iets. Waarin kan je slim zijn? Eerst kwamen alleen de schoolvakken langs, maar na een tijdje filosoferen kwamen we erop uit dat je bijna in alles slim kan zijn. Het moeten wel dingen zijn waar je iets voor moet doen, niet dingen die je gewoon overkomen of bepaalde uitzonderlijke lichaamseigenschappen die je hebt.
Bij het samen maken van een mindmap om te kijken wat dat is en hoe dat werkt, kwam er een uitgebreide tak die ging over hoogbegaafdheid.
Ze herkenden veel bij elkaar. Dat iets uitgelegd wordt en dat je het dan meteen snapt, dat het moeilijk is om te begrijpen dat dat voor anderen niet zo is. Opvallend: ze zijn het erover eens dat de kinderen die het moeilijk vinden gewoon niet goed opletten. Als het uitgelegd wordt zitten deze kinderen volgens hen te kletsen.
In deze eerste gezamenlijke verkenning van dit onderwerp komen vooral dingen langs die ze niet zo leuk vinden (zie mindmap). Het element beelddenken kwam later van mij. Ze kennen de term niet maar vinden allemaal na uitleg dat ze dat zijn. Ik vertel dat een heleboel mensen dus niet in plaatjes denken, dat is een raar idee.
Ze gaan een mindmap van zichzelf maken. Iedereen pakt het op zijn eigen manier aan. De een maakt hem eerst in potlood zodat hij nog kan corrigeren, besteedt veel aandacht aan de vorm van de takken, de ander voegt al plaatjes toe. Ik had de tijd verkeerd ingeschat vanwege klok die stil stond. Ze moeten ermee stoppen omdat ik de School Vragen Lijst nog wil afnemen. Ze nemen allemaal het tekenblok mee naar huis, als ze willen kunnen ze er zelf mee verder.
Eerste indruk naar aanleiding van de School VragenLijst: ze vullen in dat ze het niet slecht hebben op school, dat de juffen hen helpen. Ze vullen wel allemaal in dat ze vinden dat de juf soms veel te streng is. Ik wil dat graag een beetje uitvragen, heb het idee dat dat ook verbonden zal zijn aan hun behoefte aan autonomie.
Het was een goede start voor deze hoogbegaafde kinderen en Kolibrie-KinderCoaching
Het was een goede start voor deze hoogbegaafde kinderen en Kolibrie-KinderCoaching
Wat leuk en leerzaam om te lezen!
BeantwoordenVerwijderenNu al nieuwsgierig naar wat komen gaat.
groetjes Suzanne