woensdag 17 april 2013

Wat isoleert nou eigenlijk het best? De PlusKlus-kinderen onderzochten het.

Vandaag kwam er een nieuw meisje wennen, mooie gelegenheid om even te kijken of de andere kinderen een beetje uit konden leggen waar we mee bezig geweest waren. Wat doet een architect ook al weer? Vooral de plattegronden zijn blijven hangen. We hebben een plattegrond van de school gevonden, alle kinderen duiken er enthousiast op om te kijken of ze deze tekening kunnen begrijpen. Je kunt ook zien naar welke kant de deur van het lokaal open gaat, een jongen demonstreert enthousiast dat het klopt. Betrokken kijkt iedereen mee.
Handig sluizen we het onderwerp isolatie, dat vorige keer bij de architect ook al aan bod kwam, het gesprek in. Welke vragen kunnen ze hierover bedenken? We schrijven ze op het bord. De laatste vraag roept weer een hele zoektocht op: waarom is isolatie eigenlijk belangrijk? De woorden 'energie, milieu, windmolens, zonnecollectoren, steckers en stopcontact' komen langs. Het is de inleiding naar onze onderzoeksvraag van vandaag: wat isoleert nou eigenlijk het best? We bekijken goed hoe onze thermometers eruit zien en hoe je ze af moet lezen. (Heel handig dat juf Hildes vader tuinder is, die heeft dat soort dingen gewoon liggen). Natuurlijk hebben we het ook nog even over de temperatuur van kokend water, de thermometers kunnen meten tot 120 graden.
De kinderen  pakken glazen potten in met verschillend materiaal. Nadat de juffen er heet water ingegoten hebben kan het meetwerk beginnen. Op een speciaal blad kunnen de kinderen aangeven wat de temperatuur is. Na een kwartier tijd wordt weer gemeten. We doen nog een aantal keer een meting. Uiteindelijk blijkt uit ons onderzoek dat de pot die ingepakt was met wol (heel wollige stof, leek op schapenvacht) het best warm te blijft. Het was weer een boeiende ochtend!
Voor foto's van de hele ochtend klik hier

Geen opmerkingen:

Een reactie posten