Deze
vakantie kon ik mooi gebruiken om achterstallig leeswerk in te halen, bijvoorbeeld van een aantal artikelen in het tijdschrift Talent. Het nummer van juni ging onder andere over executieve functies, Hanna
Swaab (Universiteit Leiden) vertelt daarover in een interview. Voor een succesvolle schoolloopbaan
moet je naast een hoge intelligentie ook beschikken over een goede
zelfregulatie, zodat je je denken, gedrag en emoties kunt sturen. Dit is
trouwens niet alleen belangrijk op school maar speelt ook een grote rol in het
sociale functioneren.
Wat mij betreft was
de uitspraak “voor het planmatig uitvoeren van een taak is behalve verbaal
redeneervermogen, ook veelal visueel overzicht nodig” opvallend. Verbale analyse alleen
is vaak niet genoeg bij plannen en organiseren. Door een visuele voorstelling te
maken van het eindresultaat kun je overzicht krijgen en een plan maken.
(Aangehaald voorbeeld: hoe ziet je kamer er opgeruimd uit? Dan kun je bedenken
wat je moet doen om het zover te krijgen). Zo bezien is beelddenken weer een hele goede eigenschap.
In het artikel staat een een schema hoe je succesvolle exploratiestrategieƫn kunt ontwikkelen bij kinderen. Ik heb deze informatie verzameld in een mindmap. Het geeft een heel praktisch overzicht van opeenvolgende stappen hoe je dat aan kunt pakken, met startvragen.
Dit is de manier waarop we willen
gaan werken in de PlusKlusKlas. Voor mij is deze mindmap een handige kapstok.
Vanuit
de Universiteit Leiden wordt onderzoek gedaan naar het effect van trainingen
voor ouders en leerkrachten op de ontwikkeling van executieve functies bij
kinderen, op de site van Talentenkracht is hier meer over te lezen. Toevallig heb ik pas vragenlijsten hierover in
zitten vullen, en mijn dochter ook, want de school waar zij zit doet mee aan
dit onderzoek. Ik ben benieuwd naar de resultaten!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten